الثقلین انّ کثیر من النّاس عن ایتنا لغافلون
| ||
|
1. یمینک علی ما یصدّقک علیه صاحبک. (معنی) درباره چیزی سوگند یاد کن مصاحب تو ان را تصدیق کند. 2.انّما الحلف حنث أو ندم. (معنی) نتیجه قسم، شکسته شدن یا پشیمان شدن است. 3.من کان حالفا فلا یحلف الّا بالله. (معنی) هر که قسم باید خورد جز به خدا قسم نخورد. 4.أجرؤکم علی قسم الجدّ أجرؤکم علی النّار. (معنی) هر کس از شما در خوردن قسم جدی، جری تر است به جهنم نزدیک تر است. 5.ثلاثة لا ینظر الله الیهم یوم القیامة و لا یزکّیهم و لهم عذاب ألیم أشمط زان و عائل مستکبر و رجل جعل الله بضاعته لا یشتری الّا بیمینه و لا یبیع الّا بیمینه. (معنی) سه دسته اند که در روز رستاخیز خدا به سوی انها نمی نگرد و پاکشان نمی کند و عذابی دردناک دارند: پیر زناکار و فقیر متکبر و مردی که خدا را سرمایه خود کرده که چیزی بدون قسم نخرد و نفروشد. 6.الحلف منفقه للسّلعة ممحقة للبرکة. (معنی) قسم در معالمه، جنس را تمام و برکت را نابود میکند. 7.من حلف بغیر الله فقد أشرک. (معنی) هر که به غیر خدا قسم خورد مشرک است. 8.ألیمین الکاذبة منفقة للسّلعة ممحقة للکسب. (معنی) قسم دروغ، کالا را تلف کند و کسب را از میان ببرد. 9.ألیمین علی نّیة المستحلف. (معنی) قسم مربوط به نیّت قسم خور است. 10.لا تحلف بالله کاذبا و لا صادقا من غیر ضرورة و لا تجعل الله عرضة لیمینک فانّالله لا یرحم و لا یرعی من حلف باسمه کاذبا. (معنی) بی جهت به خدا راست یا دروغ قسم مخور و خدا را وسیله قسم خویش مکن که خدا کسی را که به نام وی به دروغ قسم خورد رحمت و رعایت نمیکند. احادیث نهج الفصاحه(احادیث پیامبر اکرم (ص) ) مترجم: حجت الاسلام و المسلمین حسین ردایی آملی نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: کتاب نهج الفصاحه (مترجم حجت الاسلام والمسلمین حسین ردایی آملی)، ، [ یک شنبه 10 شهريور 1392
] [ 21:59 ] [ استاد معین زاده ]
[ |
|